|
paris transatlantic magazine 1/07
Oliver Augst / Rüdiger Carl / Christoph Korn
BLANK PLAYS DUDEN
Revolver /Textxtnd
Think turntables and you probably think DJ battles, breaks 'n' beat 'n'
baseball caps, noise, sweat. Or, if you're from the new music crowd, cats
like Otomo thrashing his Technics to death with a crash cymbal. Not three
young to middle-aged guys in neat white shirts and black jackets (all
that's missing are the ties and shades and it's Reservoir Dogs) in a squeaky
clean modern office building in downtown Frankfurt, idly twiddling faders
and knobs, performing to nobody at all except themselves. It's the total
antithesis of just about everything turntablism – and all live improvised
music for that matter – is normally associated with: there's no
interaction with the public (because there's no public), no interaction
with the viewer (no information on the disc except for the bald credits
scrolling up at the end to inform you that this is the work of Oliver
Augst, Rüdiger Carl, and Christoph Korn, aka Blank, filmed by Martin
Kreyssin) and no visible expenditure of physical energy on the part of
the musicians (Rüdiger Carl spends several tracks slouched in a sofa,
nonchalantly flicking switches as if he was brushing a crumb off his sleeve).
Just 17 short tracks featuring the three musicians playing with their
locked groove LP Duden. The music itself isn't exactly appetising, and
the sound is dry and claustrophobic – the signals from the three
decks are routed directly into a laptop (visible in certain tracks) and
nothing else: we can see the musicians chatting to each other while they
play, but can't hear what they're saying. At times one wonders if they
can hear what they're playing themselves, as there's very little interaction
as such between them; each man pursues his own agenda with curious, stubborn
detachment. It's not devoid of humour – on one track they amuse
themselves by slowing down the discs with the tips of their noses, and
on the final cut Carl gets up to do what looks like tai chi and Korn stands
on one leg, balancing his turntable precariously on one hand. But the
cumulative effect of the entire disc is oddly cold and as impersonal as
the faceless glass skyscrapers of High Capitalism that are as much a part
of the project as the music; we might as well be watching three businessmen
reading the Wall Street Journal. The fact that it comes in a fabulously
produced LP-sized gatefold sleeve designed by Günter Förg and
Tobias Rehberger is further confirmation that this a highly collectable
art object, beautifully produced and packaged, elegant, colourful and
ultimately useless.–DW
Frankfurter Rundschau 1/07
Jede Rille eine Vokabel
Eine DVD, die Musik zeigt
Nein, es ist kein Buch. Den Namen Duden hat das dreiköpfige Künstler-
beziehungsweise Musiker-Kollektiv Blank wohl gewählt, um darauf hinzuweisen,
dass es sich hier um ein begrenztes Vokabular handelt: Auf einer schönen
Dreiunddreißiger-Vinylplatte nämlich haben sie Loops gezaubert,
die aus der eigenen Musik stammen und jeweils die Länge einer Umdrehung
haben. Diese Loops bilden auf der LP je eine kreisförmige Rille,
so dass man die LP weder durchgehend abspielen noch auf CD kopieren kann.
Jede Rille ist eine Vokabel, gespielt wird mit strapazierfähigen
Plattenspielern.
Wie diese Musik entsteht und wie sie klingen kann, das zeigt jetzt eine
DVD, die Oliver Augst, Rüdiger Carl und Christoph Korn hergestellt
und verlegt haben. Es handelt sich genau genommen um ein klassisches Band-Video,
also einen Zusammenschnitt mehrerer Live-Konzerte. Was die Sache so besonders
macht, ist, dass die drei eben nichts tun, als an ihren japanischen Plattenspielern
zu fummeln und dabei seriös dreinzuschauen. Es macht einerseits große
Freude zuzusehen, wie Musik entsteht, ohne dass Instrumente gespielt werden
oder sonst etwas passiert. Andererseits hat die minimalistische Inszenierung
des Spielprozesses eine nicht zu vernachlässigende ästhetische
Qualität. Verpackt ist sie in ein stabiles Ensemble aus schweren
Pappdeckeln, groß wie eine alte Langspielplatte, mit beeindruckender
Cover-Art von Tobias Rehberger. Aber ob es die Quell-LP Duden noch gibt,
das ist schwer zu sagen. h.l.
|