paris transatlantic magazine 1/07

Oliver Augst / Rüdiger Carl / Christoph Korn
BLANK PLAYS DUDEN
Revolver /Textxtnd
Think turntables and you probably think DJ battles, breaks 'n' beat 'n' baseball caps, noise, sweat. Or, if you're from the new music crowd, cats like Otomo thrashing his Technics to death with a crash cymbal. Not three young to middle-aged guys in neat white shirts and black jackets (all that's missing are the ties and shades and it's Reservoir Dogs) in a squeaky clean modern office building in downtown Frankfurt, idly twiddling faders and knobs, performing to nobody at all except themselves. It's the total antithesis of just about everything turntablism – and all live improvised music for that matter – is normally associated with: there's no interaction with the public (because there's no public), no interaction with the viewer (no information on the disc except for the bald credits scrolling up at the end to inform you that this is the work of Oliver Augst, Rüdiger Carl, and Christoph Korn, aka Blank, filmed by Martin Kreyssin) and no visible expenditure of physical energy on the part of the musicians (Rüdiger Carl spends several tracks slouched in a sofa, nonchalantly flicking switches as if he was brushing a crumb off his sleeve). Just 17 short tracks featuring the three musicians playing with their locked groove LP Duden. The music itself isn't exactly appetising, and the sound is dry and claustrophobic – the signals from the three decks are routed directly into a laptop (visible in certain tracks) and nothing else: we can see the musicians chatting to each other while they play, but can't hear what they're saying. At times one wonders if they can hear what they're playing themselves, as there's very little interaction as such between them; each man pursues his own agenda with curious, stubborn detachment. It's not devoid of humour – on one track they amuse themselves by slowing down the discs with the tips of their noses, and on the final cut Carl gets up to do what looks like tai chi and Korn stands on one leg, balancing his turntable precariously on one hand. But the cumulative effect of the entire disc is oddly cold and as impersonal as the faceless glass skyscrapers of High Capitalism that are as much a part of the project as the music; we might as well be watching three businessmen reading the Wall Street Journal. The fact that it comes in a fabulously produced LP-sized gatefold sleeve designed by Günter Förg and Tobias Rehberger is further confirmation that this a highly collectable art object, beautifully produced and packaged, elegant, colourful and ultimately useless.–DW

 

Frankfurter Rundschau 1/07

Jede Rille eine Vokabel
Eine DVD, die Musik zeigt
Nein, es ist kein Buch. Den Namen Duden hat das dreiköpfige Künstler- beziehungsweise Musiker-Kollektiv Blank wohl gewählt, um darauf hinzuweisen, dass es sich hier um ein begrenztes Vokabular handelt: Auf einer schönen Dreiunddreißiger-Vinylplatte nämlich haben sie Loops gezaubert, die aus der eigenen Musik stammen und jeweils die Länge einer Umdrehung haben. Diese Loops bilden auf der LP je eine kreisförmige Rille, so dass man die LP weder durchgehend abspielen noch auf CD kopieren kann. Jede Rille ist eine Vokabel, gespielt wird mit strapazierfähigen Plattenspielern.
Wie diese Musik entsteht und wie sie klingen kann, das zeigt jetzt eine DVD, die Oliver Augst, Rüdiger Carl und Christoph Korn hergestellt und verlegt haben. Es handelt sich genau genommen um ein klassisches Band-Video, also einen Zusammenschnitt mehrerer Live-Konzerte. Was die Sache so besonders macht, ist, dass die drei eben nichts tun, als an ihren japanischen Plattenspielern zu fummeln und dabei seriös dreinzuschauen. Es macht einerseits große Freude zuzusehen, wie Musik entsteht, ohne dass Instrumente gespielt werden oder sonst etwas passiert. Andererseits hat die minimalistische Inszenierung des Spielprozesses eine nicht zu vernachlässigende ästhetische Qualität. Verpackt ist sie in ein stabiles Ensemble aus schweren Pappdeckeln, groß wie eine alte Langspielplatte, mit beeindruckender Cover-Art von Tobias Rehberger. Aber ob es die Quell-LP Duden noch gibt, das ist schwer zu sagen. h.l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Untitled Document